Optymalizowanie strony internetowej to nie tylko planowanie i realizowanie założeń strategii, ale przede wszystkim monitorowanie dotychczasowych wyników. A jak doskonale wiemy, o tych kwestiach dowiemy się z potężnego narzędzia, jakim jest Google Analytics. Jak wykorzystać potencjał danych do usprawnienia naszej witryny?
Analiza ruchu na stronie – jak interpretować dane o użytkownikach?
Zacznijmy od jednego z najbardziej zaawansowanych modułów Google Analytics, który objawia przed nami dane o zachowaniu użytkownika na stronie. W jakie interakcje wchodzi najczęściej? Jak w ogóle zachowuje się użytkownik, który odwiedził naszą witrynę?
O źródle ruchu porozmawiamy nieco później, bo to równie ważne temat, a teraz skupimy się na tym, jak bardzo zaangażowany był odbiorca, jak długo przebywał na stronie czy o stosunku nowych do powracających użytkowników – cennych informacjach znajdujących się w raporcie „Utrzymanie”.
A zatem czego dowiemy się z tych danych? Przede wszystkim tego, które podstrony są najpopularniejsze i tego, które z nich wywołują najwięcej emocji zachęcających do zaangażowania. Na bazie tych informacji będziemy w stanie wyciągnąć wnioski o tym, które artykuły są chętniej czytane do końca, które z kolei omijane, co pozwoli uniknąć poruszania tych tematów. Jeśli będziemy powielać schemat tworzenia podstron, na których klienci pozostają dłużej i które wzbudzają największe zaangażowanie, z pewnością zaprocentuje to wzrostem zainteresowania i lepszymi wynikami w wyszukiwaniach Google. Dane o analizie ruchu na stronie warto monitorować na bieżąco, by upewnić się, że idziemy zgodnie z oczekiwaniami odbiorców.
Jak poprawić konwersję dzięki analizie ścieżek użytkowników?
Prowadzenie kampanii Google Ads to nie tylko próba zidentyfikowania podstawowych danych o użytkowniku. By mieć pewność, że kampania marketingowa będzie efektywna, niezbędne będzie wykorzystanie analizy raportów ścieżek konwersji w Google Analytics. Co daje nam ten raport?
Bardzo cenne dane na temat tego, jak wygląda droga użytkownika zwieńczona finalizacją transakcji zakupu. Dzięki GA mamy moc dogłębnego przeanalizowania każdego kroku użytkownika. Takie zagregowane dane pozwolą na wyselekcjonowanie ścieżek, które kończą się zakupem.
Z drugiej strony analiza też przedstawia nam największe przeszkody, które zniechęcają lub blokują użytkownika przed kontynuowaniem podróży po naszej stronie. Efekt? Wyeliminowanie słabych stron i dostosowanie strategii Google Ads w taki sposób, by maksymalnie wykorzystać potencjał każdej kampanii marketingowej.
Identyfikacja najskuteczniejszych źródeł ruchu na stronie
Wracamy do tematu poruszonego na początku artykułu. W celu zoptymalizowania strony internetowej kluczowe jest, by poznać, skąd pochodzą użytkownicy. Identyfikacja źródeł ruchu na naszej witrynie – blogu, wizytówce lub sklepie internetowym pozwoli nie tylko monitorować skuteczność różnych kanałów interakcji z klientem, ale także zwiększyć popularność strony poprzez intensyfikację działań wymierzonych w kierunku źródeł najskuteczniejszych.
Zasadniczo Google Analytics oddaje nam do dyspozycji pogrupowane kanały i statystyki dotyczące źródła, z których pochodzą użytkownicy. Są to kanały takie, jak:
- Referral – wejścia użytkowników po kliknięciu w link udostępniony przez innych.
- Organic search – wejścia użytkowników znajdujących naszą witrynę w wynikach wyszukiwania.
- Social – wejścia użytkowników bezpośrednio z poziomu różnych platform społecznościowych.
- Direct – wejścia użytkowników, którzy wpisali adres witryny w pasku przeglądarki.
- Paid search – wejścia wygenerowane dzięki kampanii Google Ads.
Dane te możemy wykorzystać w wieloraki sposób. Analizując wolumen wyszukiwań organicznych, zmierzymy potencjał SEO naszej strony. Przyglądając się kanałowi social sprawdzimy czy nasza strategia związana z aktywnościami na Instagramie, Facebooku czy LinkedIn jest opłacalna. I tak dalej i tak dalej – analiza źródła przybycia użytkownika pozwoli na znaczącą optymalizację działania strony na wielu obszarach.
Wykorzystanie danych demograficznych i geograficznych do lepszego targetowania
Co robi każda profesjonalna agencja digital marketing, która rozpoczyna pracę nad analizą ruchu nowej witryny? Oczywiście zapoznaje się z danymi dotyczącymi użytkowników i ich profilu demograficznego i geograficznego. Dzięki Google Analytics te dane są dostępne również dla nas i możemy wykorzystać je do zoptymalizowania witryny w sposób możliwie jak najbardziej efektywny.
Z raportu dowiemy się nie tylko o wieku i płci naszego odbiorcy, ale także o ogólnych zainteresowaniach i kategorii podobieństw. To pozwoli nam lepiej dopasować potencjalne kampanie reklamowe, które w wyższym stopniu zachęcą do zaangażowania tę konkretną grupę odbiorców. Dane te mogą również objawić słabość naszej strony, co daje potencjał do podjęcia akcji zaangażowania mniej aktywnej grupy użytkowników.
Dane geograficzne, równie ważne z punktu widzenia optymalizacji, pozwolą na dopracowanie słów kluczowych w pozycjonowaniu lokalnym. Taka analiza zapewni solidną bazę do analizy tego, z jakiego miejsca użytkownicy najchętniej odwiedzają naszą stronę. Wszystkie te dane, sporządzone w formie wygodnych i intuicyjnych raportów to nieocenione źródło wiedzy na temat funkcjonowania naszej marki w internecie i sposób na to, by działała ona w jeszcze efektywniejszy sposób.