Współpraca z freelancerami zyskuje na popularności. Decydują się na nią zarówno mniejsze firmy, jak i przedsiębiorstwa, które mają ugruntowaną pozycję na rynku. Wsparcie freelancerów jest nieocenione w obszarach, w których wymaga się specjalistycznych umiejętności i szybkiego reagowania na konieczność zwiększenia nakładu pracy w krótkim okresie. Jeśli planujesz rozpoczęcie współpracy z wolnym strzelcem, sprawdź, gdzie go szukać i jak przygotować odpowiednie ogłoszenie.
Zalety pracy z freelancerem
Praca z freelancerem ma wiele zalet, które pozwalają wykonywać projekty szybciej i efektywniej. Przede wszystkim freelancer uzupełnia umiejętności specjalistów z zespołu o skille, których nie posiadają. Dzięki temu wspiera proces realizacji poszczególnych zadań bez konieczności zatrudniania na stałe specjalisty w przypadku wykonywania pojedynczego projektu. Ma to pozytywny wpływ na optymalizację kosztów pracy i czasu realizacji zlecenia.
Współpracę z freelancerem można rozpocząć szybko i łatwo. Wystarczy wybrać specjalistę dostępnego w danym terminie i zlecić mu pracę. Firma jest dzięki temu elastyczna i może zwiększać nakład pracy lub ograniczać go w zależności od aktualnej liczby zleceń i ich rodzaju. W przypadku braku kolejnych zleceń dla danego specjalisty, przedsiębiorstwo nie musi opłacać freelancera w przeciwieństwie do pracownika etatowego.
Jak efektywnie współpracować z freelancerami?
Zadowolenie ze współpracy z freelancerami zależy nie tylko od profesjonalizmu, doświadczenia zawodowego i stawek proponowanych przez wolnych strzelców. Równie ważnym aspektem efektywnej współpracy jest jasne określenie wymagań i oczekiwań wobec freelancera, a także zakresu zadań do wykonania. Przejrzyste i wyraźne wskazanie swoich wymagań sprawia, że obie strony umowy są zadowolone z pracy nad projektem i jej rezultatów. W opisie zlecenia freelancer powinien zatem znaleźć informacje o:
- Wymaganym doświadczeniu w zawodzie – jeśli chcesz podjąć współpracę wyłącznie z osobami z doświadczeniem, powinieneś napisać o tym w ogłoszeniu. Podobnie jest w przypadku, gdy szukasz tańszego freelancera do przyuczenia.
- Umiejętności obsługi konkretnych narzędzi – w przypadku projektów wymagających znajomości narzędzi takich jak: Surfer SEO, Google Analytics, InDesign lub Adobe Photoshop taka informacja jest kluczowa do podjęcia efektywnej współpracy ze specjalistą zewnętrznym. Freelancerzy korzystają z różnych narzędzi, a znajomość jednego programu graficznego lub SEO nie oznacza, że specjalista biegle posługuje się podobnym narzędziem.
- Konieczności podjęcia współpracy zespołowej – część freelancerów dobrze radzi sobie z koniecznością podjęcia współpracy w większym zespole, konsultowania pomysłów i kontaktowania się z innymi specjalistami. Inni z kolei wolą pracować samodzielnie lub działają w godzinach utrudniających przekazywanie sobie wiadomości na bieżąco.
- Doświadczeniu w danej branży – jeżeli chcesz podjąć współpracę z freelancerem specjalizującym się w konkretnej branży, zaznacz to w ogłoszeniu. Możesz poprosić o udostępnienie portfolio wyłącznie z prac o podobnym zakresie tematycznym.
- Stawce za wykonanie zlecenia – dobrą praktyką jest zamieszczanie informacji o proponowanym wynagrodzeniu lub widełkach cenowych za wykonanie danego zlecenia.
- Terminie realizacji projektu – wskazanie maksymalnego terminu realizacji pozwala wykluczyć składanie ofert na wykonanie zlecenia przez freelancerów, którzy nie są wykonać pracy w danym czasie.
Gdzie publikować ogłoszenia dla freelancerów?
Przemyślana treść ogłoszenia sprawia, że znalezienie właściwego freelancera do współpracy jest łatwiejsze, jednak równie ważne jest zamieszczenie oferty w odpowiednim miejscu. Dobrym miejscem na poszukiwania specjalisty jest platforma Freelancehunt, która umożliwia zamieszczanie zleceń w ponad 120 kategoriach. Freelancerzy wystawiają za jej pośrednictwem faktury, nawet gdy nie prowadzą własnej działalności i zyskują możliwość legalnego rozliczenia podatku dochodowego za wykonaną pracę. Z kolei zleceniodawcy nie ponoszą żadnych kosztów za wystawienie ogłoszenia i zlecenie pracy wybranemu wykonawcy.
Atutem platformy Freelancehunt jest możliwość zlecania projektów w różnych językach. Serwis pozwala znaleźć wykonawców do prac w języku: pilskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Wszystkie projekty można wykonywać w serwisie SEJF, który gwarantuje bezpieczeństwo obu stronom umowy. Dzięki niemu w dyskusyjnych sytuacjach zleceniodawca i wykonawca otrzymują wsparcie w rozwiązaniu konfliktu.
Poszukiwanie freelancera za pośrednictwem platformy ułatwia możliwość tworzenia CV i portfolio, a także historii zamówień i rankingu w serwisie. Zleceniodawca błyskawicznie sprawdza, jakie opinie o freelancerze pozostawili dotychczasowi klienci oraz ile projektów zrealizowała dana osoba. Na tej podstawie podejmuje decyzję o podjęciu współpracy z jednym z setek dostępnych freelancerów w danej branży, oszczędzając czas.
Kluczowe wskazówki podczas poszukiwania freelancera
Planując współpracę z zewnętrznym specjalistą, pamiętaj, że poszukiwania odpowiedniej osoby do wykonania projektu wymagają dokładnego określenia potrzeb i oczekiwań wobec wykonawcy. Poświęć czas na prawidłowe zredagowanie ogłoszenia i omówienie szczegółów współpracy, a będzie ona zadowalająca dla obu stron umowy. Odważ się skorzystać ze wsparcia freelancerów, gdyż jest to prosty sposób na zdobycie cennego doświadczenia i zwiększenie konkurencyjności firmy na rynku.